Praca

Rozliczanie dotacji unijnych

Od momentu wejścia do Unii Europejskiej minęło już piętnaście lat i w tym czasie otrzymaliśmy wielomiliardowe wsparcie finansowe na rozwój i poprawę jakości życia. Wielu przedsiębiorców skorzystało z bezzwrotnej pomocy finansowej na działalność.

Jak poprawnie rozliczyć dotację unijną?

rozliczanie dotacjiAby otrzymać dotację z unii, wystarczy złożyć odpowiedni wniosek w urzędzie, lub instytucji zajmującej się przydzielaniem środków z Unii Europejskiej. Jest to dość skomplikowany proces, bo poza wnioskiem trzeba skonstruować rzetelny biznes plan, w którym zawiera się wszystkie szczegóły dotyczące wydatkowania środków i planów rozwojowych. Można otrzymać środki finansowe na założenie firmy, lub an rozwój już istniejącej. Jeżeli po wielu analizach i kontrolach, uda się nam otrzymać upragnione środki, to mamy rok kalendarzowy na ich wydatkowanie i rozliczenie. Ponieważ są to środki bezzwrotne, to trzeba ich wydatkowanie udokumentować, czy aby na pewno zostały przeznaczone na ściśle określone w biznes planie cele. Rozliczanie dotacji odbywa się na podstawie uzyskanych faktur i rachunków zakupowych, które należy przedstawić właściwemu organowi zajmującemu się rozliczaniem tychże środków. Dostarcza się ksera dokumentów, gdyż oryginały muszą zostać przekazane do księgowości i dokumentacji firmowej. Warunkiem koniecznym w przypadku firmy, która otrzymała dotację unijną, jest obowiązek prowadzenia firmy przez minimum dwa lata od momentu uzyskania środków z Unii Europejskiej. W przeciwnym wypadku, przedsiębiorca będzie musiał zwrócić pieniądze.

Niektórzy przedsiębiorcy mają z tym problem, gdyż przy rozliczeniu trzeba też zrobić stosowne wyliczenia i zestawienia kosztów, dlatego działają firmy usługowe świadczące pomoc w tym obowiązku. Zajmują się one pełnym rozliczeniem dotacji za odpłatą.